måndag 22 mars 2010

Morotssoppa & bröd.



Idag blev det soppa här hemma, bakade ett bröd från en av mina favorit kokböcker, "Annas mat" av Anna Bergenström, till.
Här kommer recepten.

MOROTS-SOPPA
4 pers

4 stora morötter
2 gula lökar
½ tetra(250g)krossade tomater
2 msk smör
½ tsk salt
1 tsk oregano
½ tsk paprikapulver
5 dl grönsaksbuljong
Ca 4 dl mjölk eller matlagningsgrädde

1.Skala morötter & lök, skär i bitar, fräs i smör i en stor kastrull.
2. Tillsätt krossade tomater & kryddorna-
3.Rör om, häll i buljongen.
4. Koka under lock tills grönsakerna är mjuka, ca 15 min.
5. Passera eller mixa soppan i grytan.
6. Späd med mjölk eller grädde. Koka upp, smaka av.

DET OKNÅDADE BRÖDET

½ pkt jäst
1 tsk salt
1 msk honung
4 dl ljummet vatten
8 dl vetemjöl
1 dl solrosfrön
1 tsk stött fänkål

1. Smula jästen i en bunke.
2. Lägg i salt & honung, Rör ut jästen i vattnet.
3. Häll i allt vetemjöl , solrosfrön & fänkål.
4. Rör ihop med en trägaffel, lägg en handduk över och låt jäsa 1-2 timmar.
5. Smörj en bakplåt, jag brukar ta olivolja, tippa försiktigt ut degen DIREKT PÅ PLÅTEN.
6. Värm ugnen till 250 grader, jäs ca 20 min.
7. Grädda brödet mitt i ugnen i 15 min, sänk värmen till 125 grader och grädda ytterligare 40-45 min.
8. Låt det färdiga brödet svalna på galler täckt med bakduk.

Imorgon kommer "Bondens egen butik på hjul" till torget i Askersund, då ska jag försöka ta mig dit och bunkra.

Go natt//Eva

Inga kommentarer: