torsdag 18 mars 2010

Grekiska piroger.

Trycka till ordentligt med gaffeln.

Ludvig penslar & strör på sesamfrön.

Här delar jag med mig av ett hyfsat klimatvänligt recept. Välj lokalproducerat & ekologiskt så långt det är möjligt.

Grekiska Piroger 16 st

Färsfyllning:
200g lammfärs
2-3 finrivna morötter
500 g krossade tomater
1-2 gula lökar
ev 1 vitlöksklyfta
Torkad oregano
salt & peppar
Smör eller rapsolja till stekning

Gör en vanlig köttfärssås med ovanstående som förslag.
1. Fräs färs o lök, tillsätt morötter, tomater o kryddor, låt puttra minst 20 min.
2. Gör under tiden degen.

Jäsdeg:
160 g smör
4 krm salt
3 dl mjölk
1 pkt jäst
4 äggvitor
10-12 dl mjöl

1. Smula jästen i en bunke.
2. Smält smör, häll i mjölk, låt bli fingervarmt.
3. Arbeta in salt o äggvitor och mjöl. Låt jäsa 30 min.

Övrig fyllning:
Ca 100 g svensk fetaost
1-2 dl svarta urkärnade oliver
2 dl riven ost
Sesamfrön

1. Kavla ut tefatstora runda plattor, lägg på fyllningen, ca 1 stor matsked köttfärs blandat med feta o oliv, toppa med ost.
2. Vik ihop till en halvmåne, tryck ihop skarven med en gaffel.
3. Jäs på bakplåtspapper ca 15 min.
4. Pensla med ägg, strö på sesamfrön.
5. Grädda i 12-15 min i 225 grader.

Servera kanske med en Äpple-Tzatziki (rivet äpple, vitlök matlagnings-youghurt, salt, peppar o lite balsamvinäger o en skvätt rapsolja) & extra oliver!

Smaklig måltid//Eva

1 kommentar:

Malin Säterås sa...

Mums! Ser jättegott ut! Måste jag göra hemma sen!