söndag 21 mars 2010

Gula Fiskbiffar


Har tyvärr inte fått ihop en hel matsedel men skall i veckan anstränga mig liiite mera att få till en. Kanske till å mä ikväll *orka*
Igår eftermiddag handlade jag in för att tillaga ett recept som Rolle hade rivit ut ur ICA bladet. Det såg så himla gött ut och det verkade ganska enkelt.

Det inte bara SÅG gott ut, det VAR skit gott.
Alla mumsade och mmmmm:ade sig när vi åt. Ungarna tryckte gladeligen i sin sin fiskbiff och jag gladde mig över att jag hade gjort dubbelt sats :)
Det tog typ ingen tid att tillaga så för OSS funkar det även på vardagar.

Vi valde att göra en krämig potatismos istället för kokt klyftpotatis. Skulle nog kunna ha haft en mild, kall dillsås till men det funkade veeerkligen utan oxå!

Testa denne hemma! Välj märkt fisk (jag valde MCS märkt Hoki och valde bort tveksam torsk), lokaltodlade potatis (brukar finnas på dom flesta affärerna) och frys broccoli eftersom dessa innehåller 30% mera vitaminer än färsk broccoli.


Gula fiskbiffar



Ingredienser
Portioner: 4

8-10 potatisar, ca 800 g
400 g torskfilé, sej eller hoki (jag valde MSC-märkt Hokifisk)
1 ägg (jag tog ett litet ägg till)
1 msk Potatismjöl
1 tsk Salt
1 krm Peppar
1 tsk gurkmeja
1 tsk koriander
1 dl vispgrädde
500 g djupfrysta broccolibuketter
1 msk olja


Gör så här:
Skala och skär potatisen i tunna klyftor. Koka dem mjuka i lättsaltat vatten 6-8 min. Skär fisken i mindre bitar. Mixa fisken (vi har en stavmixer med en liten tillbehösmixer. Det funkade bra) med ägget och potatismjöl, salt, peppar och gärna gurkmeja och koriander i en matberedare. Tillsätt grädden och arbeta snabbt ihop till en färs. Stek små biffar av färsen i 1 msk olja (jag blandade smör och olja) ca 3 min per sida. Koka broccolin mjuk i lättsaltat vatten enligt förpackningens anvisning. Låt potatis och broccoli rinna av.
Servera fiskbiffarna med kokta potatisklyftor och broccoli.

ahhhhhhhhh :)

kram
/karina

Inga kommentarer: