lördag 13 mars 2010

Hälsningar från Malin & Andreas med recept på klimatsmart köttgryta


"Måste säga att den ekologiska kassen som vår familj vann innehöll mycket godsaker! och det tackar vi jättemycket för. De ekologiska morötterna var helt underbara i smaken. Ville här bidra med en bild på en köttgryta som jag tillagade i torsdags med råvaror från den ekologiska kassen. Det blev en jättgegod köttgryta! Den innehåller svenskt nötkött, morötter, ekologisk rapsolja och ekologisk potatis från kassen vi fick. Grytan innehåller även ett par produkter som jag hade hemma och det var; röd paprika, kokosmjölk och köttbuljong.

2 kommentarer:

TapetserarEva sa...

Mmmm ser jättegott ut, dela gärna med dig av receptet!
Jättekul att du skriver, fortsätt med det!!
//Eva

Anonym sa...

Jag fortsätter gärna att dela med mig av recept och bilder på roliga rätter som jag tillagat här hemma. Receptet på köttgrytan kom jag på själv men jag kan försöka förklara hur jag gjorde den:
Ingredienser:
Svenskt nötkött Ca 400-500g
Närodlade morötter ca 3-4 st beroende på storlek
Röd paprika (ekologisk) 1 st
Köttbuljongtärning 1 st
Kokosmjölk 1 burk (vet ej hur ekologiskt smart det är)
Potatis (närodlad)
svartpeppar
vitpeppar

Gör såhär:
Skala potatis och koka. Samtidigt som potatisen kokar bryn lite på köttbitarna (bara lite) sen koka köttet i kokosmjölken tillsammans med parikan som man skär i bitar. Morötterna kokade jag brevid och hade i grytan när de var lagom genomkokta. Salta och peppra efter behag.
Smaklig måltid!