torsdag 11 mars 2010

Klimatvänlig mat.

Fortsätter att berätta vad vi gjort efter att vi gjort klimatguidningen på ICA...

Jo vi fortsatte till
Norrabergskyrkan i Askersund för att tillsammans med butikspersonalen och Laxå-piloterna som slöt upp käka en jättegod Rödbets-soppa (har bett Ingela om receptet,kanske kan lägga ut det här) gott bröd och ostar, några var från Gårdsmejeri Ostbiten som har de mest fantastiska ostar du kan tänka dig!



Senare blev det även kaffe & semla!

Innan det var dax att få nästa utmaning fick vi redovisa vad vi fått ut av utmaningen som gick ut på att "spara ström" eller minska energiförbrukningen!
Vår familj hade lyckats spara nästan 200 kwh, fattar inte själv hur det gick till.
Detta gjorde att vi fick Laxåpiloternas matkasse de fått ihop i affären i "vinst"
Och familjen Säterås fick som bästa Laxåhushåll Askersundskassen.

Ovan ser ni vad vår klimat-kasse innehöll:Potatis från Källsprångs gård, ekologiskt o rättvisemärkt kaffe, torskfile krav, champinjoner svenska antar jag, kallpresad rapsolja, fäboknäcke, rättvisemärkt choklad(redan slut!) och ekologisk färskost som jag blev lite misstänksam till då den kom från Danmark...men god var den, och så tror jag det är kålrabbi?!
Men vad ska jag laga av den?? Hjälp!?

Måste säga att vi hittade fler lokalproducerade varor i Askersundsbutiken, eller Laxåpiloterna kanske var försiktigare med vad de stoppade i vagnen!

Jag blev i alla fall jätteglad att vi fick kassen, nu blev jag trött så vad nästa utmaning egentligen handlar om får jag återkomma till.

Gäsp//Eva








2 kommentarer:

Beatrice sa...

Du kan helt enkelt skala kålrabbin och skära den i bitar. Den är jättegod att äta rå som den är (det är det vi helst gör och den försvinner i ett nafs) eller koka den nästan mjuk och servera den stuvad med lite riven muskot.

Lycka till!

TapetserarEva sa...

Tack för tipset Beatrice!
Det blir så mycket lättare att va klimatsmart när man vet hur varorna kan användas.

Trevlig helg//Eva