fredag 5 mars 2010

Bönder är liksom en egen ras, precis som rörmokare och föräldrar..


...säger Håkan,7 år i boken "Gamla tanter lägger inte ägg" av Mark Levengood och Unni Lindell.

Och efter gårdagens kväll på slottet är jag beredd att hålla med. Vilka fantastiska människor dessa lantbrukare är!!

Det var ju Lantbrukarnas Riksförbund som bjöd in till denna dialog med svenska folket.
I Örebro län ordnades alltså dialogen på Örebro slott med landshövding Rose-Marie Frebran som värd och Ernst Kirchstiger såg till att samtalen runt borden flöt på bra.
Vi var väl ett 40-50-tal konsumenter och producenter som placerades vid små runda bord där vi samtalade och njöt av lokalproducerad mat tillagad av Christina Agartsson, Restaurang Bondbönan.
Håll i er nu för här kommer det vattnas i munnen!!

Meny:
Välkomstdrink: Varm äppelmust kryddad med kanel

Förrätt: Ostpaj på en bädd av jungfrusallad med honungsvinegrette.

Buffe´:
Färsspett med fetaost o soltorkade tomater
Kycklingspett med honung o lime
Baconlindade äppelklyftor
Rallyprinskorn
Dillig lammfärspaj
Rostade rotfrukter med örter
Rotfruktsgratäng
Matvetesallad med mynta o persilja
Coleslawsallad
Morötter med solrosfrö
Äppeltzatsiki
Surdegsbröd & tunnbröd

Mjölk & kranvatten

Dessert:
Äppelpaj med vaniljglass.

Vid mitt bord satt Claes Schneider, Berga, som har Krav-Äggproduktion och föder upp lamm.Det var också hans fru som levererat den underbara glassen från "Lyckliga hönan"
Kristina Henricsson, Grythytte kvarn som gjort tunnbrödet och en ung tjej (som jag) jag tappat namnet på, som driver "Storrasta Nöt & Lamm".
Sen var vi fyra konsumenter däribland Britt-Louise Käll som driver"Ekobutiken i Stadsträdgården",Örebro, där måste jag snart göra ett besök och skriva bara om det tror jag.
det blev många intressanta tankar som måste få landa innan jag skriver om dem här.

Och så fick jag hälsa på Ernst, vilken kille! Han brinner verkligen för att lyfta fram det lokala & äkta. Ser fram emot hans nya program på TV!

När måltiden avslutats fick jag en liten visning av slottsvåningen av Lanshövdingens man, Hans-Gunnar Frebran, som är arkitekt.
Så nu vet jag hur den kungliga familjen kommer att bo under sitt besök i sommar då Bernadotte Jubileet ska firas.

Det var en jättekul kväll och jag kommer skriva mer om hur viktigt det är att vi värnar om det vi har nära, både mat & människor.

Ha en fin dag, här skiner solen!!//Eva

Inga kommentarer: