måndag 7 juni 2010

Rabarbermarmelad

Har ni mycket rabarber hemma (eller har en snäll granne som har för mycket)?
då tycker jag ni ska göra den här JÄTTEGODA marmeladen & gör flera satser, den är så god så ni vill ha den hela vintern, jag lovar!!

RABARBERMARMELAD MED VANILJ

ca 1 ½ liter färdig marmelad

1 kg rabarber i mindre bitar
1 kg strösocker
2 vaniljstänger

Snitta upp vaniljstången o skrapa ur vaniljfröna med en liten sked.
Lägg alla ingredienser, den urskrapade vaniljstången med, i en stor kastrull.

Jag brukar låta stå några timmar så smälter sockret o det bränner inte fast så lätt.
Låt koka på svag värme under lock, ta av locket efter ca 20-30 min.

Koka sakta ytterligare ca 40-60 min till marmeladkonsistens.
Passa noga & rör om ibland.

Häll upp på väl rengjorda burkar, förslut väl.

Hur vet man när det är marmeladkonsistens då?
Ta ett platt fat som du haft i frysen eller kylen, häll en liten klick av marmeladen, dra med fingret rätt över klicken, när det inte flyter ihop utan blir en liten "gång" är det klart!

Passar både till sconsen, rostade mackorna eller ostbrickan.

Jag har ett recept med rabarber,citron o rosmarin också om nån är intresserad...
Lycka till//Eva

Inga kommentarer: