söndag 20 juni 2010

Min lilla miljöhjälte


Nu är det dax för summering av förra månadens utmaning, vilket alltså var att undvika bilen under milen.
Eftersom det är jag som står för den största delen av alla korta resor i vår familj, är det jag och barnen som "sparat" mil i bil.
Vi har i stort sätt tagit oss till dagis varje gång med cykel eller med vagn denna månad.
Det är 1 km till dagis och Ludvig,6 år, har gått, och Felix,3 år, har suttit i cykelstolen eller åkt vagn, han har alltså inte gått så mycket som vi andra.

Såhär ser vägen från oss till Snavlunda ut, vacker men rätt trafiktät och inte jättekul att ta sig med små barn.
Kollektivtrafik var inget alternativ, då de få turer som finns inte passar våra tider.

När jag haft möjlighet och inte haft nåt annat ärende som krävt bil, tex levererat en färdigklädd möbel till kund, har jag cyklat till Askersund, 9 km.
Den sträckan tar ca 25 minuter så lite tid förlorar man, men får ju motion på köpet.

Summan blev i alla fall 12 mil som vi sparat (... & 3 kg viktminskning på köpet)
Jag är så stolt över min stora pojke som utan gnat traskat fram & tillbaka och blivit förvånad de få gånger jag hämtat med bil( tex vid ösregn & åska!)

Denna tid på året är det ju dumt att ta bilen om det inte är absolut nödvändigt, det tycker jag i alla fall!!//Eva Sääv

Inga kommentarer: