tisdag 22 juni 2010

Laga något gott av ogräs


Ja, då har man bockat av punkt nr 70 på "listan"

Tänkte att innan jag ger mig på att rensa bort all kirskål runt hallonen så kan man ju göra lite gott!


KANTARELL & KIRSKÅLPAJ
Ugn 200 grader

Pajdeg:
3 dl vetemjöl
150 g smör
1 tsk salt
ca 2 msk iskallt vatten

Blanda mjöl, salt + tärnat smör till en smulig massa, tillsätt lite vatten i taget så det blir en bra pajdeg.Arbeta snabbt så smöret inte smälter.
Kavla ut o klä en pajform, ställ i kylskåp ca 1 timma.
Ta ut och nagga skalet, förgrädda ca 10-15 min

Fyllning:
1½ dl förvällda kantareller
5 dl späda skott från kirskål
3 ägg
ca 2 dl mjölk
1 ½ dl riven ost
Salt + peppar

Kantarellerna steks med smör, krydda med salt & peppar
Kirskålen sköljs noggrant o förvälls i lättsaltat vatten ca 5 min.
Krama ur vattnet o hacka i mindre bitar.
Fyll pajskalet med Kantareller + kirskål.

Vispa ihop en äggstanning, ägg + mjölk+ ost salta & peppra

Häll detta över fyllningen.

Grädda i 200 grader ca 25-30 min

Garnera med lite grönt, jag tog blommor från gräslök!

Pajen serverades med sallad från "Himlajord" & tomater från "Karintorp"

Och så blev det en "pesto på ogräs", jag hittade massor av varianter på nätet och provade nån egen variant.

NÄSSELPESTO


1 liter späda toppskott av nässlor, plocka med handskar!
1½ dl skållad sötmandel
1-2 klyftor vitlök

1-2 dl rapsolja
ev lite riven parmesanost

salt+peppar

Skölj nässlorna noga & förväll ca 10-15 min
. Krama ur vattnet & lägg i mixer/ matberedare.
Mixa tillsammans med mandel+ vitlök till en smulig massa.

Tillsätt oljan under tiden till lagom konsistens.
Blanda i lite riven parmesan eller annan riven ost om du gillar det.

Smaka av med salt & peppar.

Servera till pasta eller på ett gott bröd tillsammans med en sallad kanske!


-Mmmm gott! sa min 3-åring när han smakade...och drack ett stort glas vatten då det var rätt mycket vitlök.

Nässelpesto i skål från FaB Keramik

Frida Anthin Broberg gör bla denna underbara skål.
Hon har butik & cafe i Rönne. Gör en utflykt i sommar!!


Dela gärna med er av fler recept på ätbart ogräs//Eva

2 kommentarer:

Frida sa...

Tack Eva för fin reklam, peston måste jag prova! Är det för sent att plocka nässlor nu? Hos mig är dom väldigt långa, inte späda precis..

Det där med klimatpilot verkar vara en riktigt bra grej - bra tips på bloggen.

Trevlig sommar! Mvh Frida, FaB keramik

TapetserarEva sa...

Frida, jag plockade de översta toppskotten, de som inte börjat blomma.och så brukar det ju komma nya unga skott om man rensat bort eller klippt ner.
Det funkade fint!

Ha det gott//Eva