tisdag 29 juni 2010

Hemgjord Jordgubbsaft


...alltså, jag var nog ekorre i mitt förra liv, inte så jag gillar att klättra i träd, MEN jag gillar att bunkra upp i skafferi o frys med sånt jag plockat & gjort själv!!

Idag inhandlades 15 l fina bär,en del åt vi såklart direkt, resten blev blandsylt, jordgubb-rabarber, för det blir så gott, skivade o lättsockrade till frysen, att ta upp mitt i vintern när man längtar till sommaren, och den godaste saften, som jag här delar med mig av receptet.

JORDGUBBSAFT

1 l jordgubbar
1 ½ l kokande vatten
2 kg socker
2 krm natriumbensoat
1 msk vinsyra

1. Snoppa & skiva ner jordgubbar i en plasthink eller rostfri bunke.
2. Häll över kokande vatten.
3. Rör i sockret blandat med natriumbensoat & vinsyra.
4. Låt stå svalt 8 dygn, rör om emellanåt.
5. Sila av och häll upp på rena flaskor.Jag brukar ta plastflaskor och frysa in en del.


Det brukar bli ca 4 l koncentrerad saft med jättefin jordgubbsmak trots att det är så lite bär.
Bären som blir över kan användas som sylt men blir väldigt söta.

Lycka till//Eva

Inga kommentarer: