tisdag 24 november 2009

Oh my God...

...tänkte jag när vi fick vår färdiga klimatprofil av Johanna Björklund!
vi har ju i 8 veckor samlat kvitton, vägt sopor, beräknat hur vi använder bilen och alla kostnader som man har när man har hus och hem.
Nu skulle vi då få veta, och därefter lämna vårat så kallade "klimatlöfte".

I ett stapeldiagram fick vi se hur många kilo växthusgaser varje kategori utgjorde.
BOSTAD, RESOR, MAT, KONSUMTION, och OFFENTLIG SERVICE.

Vår familj hade, i den första profilen vi fick, VÄLDIGT hög matstapel.
-Oh my God, tänkte jag. Tycker att jag är rätt duktig på att äta vegetariskt och köpa närodlat så ofta jag kan.
-Måste ringa Johanna och fråga, sa jag till Bengt.

Då visade det sig att det hade smugit sig in ett "litet" fel, för 750 KG havregryn på 8 veckor verkar väl häftigt, även för en familj som gillar gröt!!

Den nya klimatprofilen stämde bättre med vad jag misstänkte.
Vi har högst stapel på resorna , därefter offentlig service,bostad, mat och sist konsumtion.
7271 KG koldioxid per person och år.

Medelsvenskens konsumtion ligger på 10 ton koldioxid per år.

Alla kan, och borde, gå in på klimatkontot och göra en egen beräkning.
Det är lätt och du ser direkt vad just du kan göra för att minska din klimatpåverkan.

Vårt klimatlöfte då?
Ja, vi tror och hoppas att vi kan minska våra utsläpp med 20% till samma tid nästa år.

Och till er som undrar, så är vi klimatpiloter inga "Klimatproffs", men vi hoppas få lära oss att bli duktigare på att ta hand om den här jorden som är vårt hem.

Vore kul att veta om det är nån jag känner som läser bloggen, lämna gärna en kommentar, det vore kul.

Sköt om er//Eva

3 kommentarer:

TapetserarEva sa...

Hmm, känner jag inga eller läser ingen bloggen. Tål att tänka på!

Tant Trassel sa...

det vill alltid ta ett tag innan bloggen kommer igång.
Sen är målgruppen ganska liten och jag har knappt haft tid att läsa/kommentera.

Kanske ska lägga in en räknare på sidan som jag har på min egen blogg. Då får man en mycket bra bild om hur många som eg läser.
kram Karina

Anonym sa...

mycket intiresno, tack