tisdag 17 november 2009

Utmaning nr 1.


Efter en mycket trevlig kväll med Fredrik Warberg från föreningen Tidsverkstaden i götet kunde vi klimatpiloter anta våran första utmaning av 10.
Utmaningen hade, som Eva redan berättat nedan, temat TID.

Många många tankar blev väckt under den kvällen. Känns som det är saker man tänkt på tidigare men inte orkat göra nånting åt... så som tidstjuvar och prioriteringar.
Undrar om inte alla vi nån gång under en dag tänker på nåt som man SKULLE vilja hinna med men som man vet att man inte kommer få tid till... man sörjer kanske en liten stund men skakar det sedan av sig och gör istället sånt som förväntas av oss eller sånt som inte ger mig som människa eller min omgivning mervärde.


TID

1. Prova att tidsväxla den kommande månaden:

För att tidsväxla kan du:

• välja ut en eller flera saker du längtar efter att ha mer tid till och bestämma dig för att ta dig tid till det.
Hur många timmar skulle du behöva för att hinna med det?
Vad skulle du vilja göra om du fick några minuter till varje dag, några timmar till varje vecka eller en dag till i månaden?


• välja ut någon eller några tidstjuvar som du inte ska använda tid till den kommande månaden.
Hur många timmar kan du få till att göra sådant du vill?


• ….eller göra på något annat sätt

2. Fundera över, diskutera och skriv ner:
Vad skulle kommunen kunna göra för att underlätta för dig att ha en vardag med mer tid till det du önskar?


3. Observera och dokumentera:
Hur påverkas min omgivning då jag...
…tar upp saker som har med mer medveten tidsanvändning att göra?

...gör förändringar i riktning mot en mer medveten tidsanvändning?




Överlag var det en mycket trevlig kväll med otrolig god mat... barnen åt å åt å åt :) -sånt gillar mammor.

Vi fick även gå där ifrån med ett ex av Fredriks och han kompanjon Jörgen Larssons bok 'Rik på riktigt'
Man får sällan något gratis i dessa dagar och jag som har köpstopp vert ju mycket glad och tacksam för bidraget. TackTACK!TACK

Till råga på allt hade en av klimatpiloterna, Thomas Dahlman, som jobbar på företaget Sweco, med sig en bok till varje hushåll som företaget gett ut. Boken heter 'Kokbok Utan KOK' och däri presenteras 17 recept som tillagas helt utan spis eller ugn. Istället används diskmaskinen när den ändå går, spillvärme från bilens motor på väg till utflyktsmålet eller blott och bart solen.

Har bläddrat lite i boken och ÄLSKAR dessa fyndiga kreativa 'påhitt' att vara lite klimatsmart :)

Tack Thomas med företag för bidraget till ett roligare år som klimatpilot :)

Snart kommer Martha och Johanna vara klara med alla våra kvitton och det är dax att avlägga ett klimatlöfte. Skall bli mycket intressant att se hur illa min familjs utsläpp är lite mera ingående (gjorde ju en beräkning på www.klimatkontot.se och hamnade väl på ett CO2 utsläpp på sisådär lite över 10 ton CO2/år) och sedan även se och ÄNTLIGEN försöka få till en förändring för mitt liv, allas våra barns framtid och för moder jord.
Jag VILL att det lilla jag gör, verkligen GÖR skillnad.

Nu... nu skall jag plugga lite reglerteknik.
Hej härifrån
/Karina

4 kommentarer:

Maud sa...

Spännande läsning om tidsväxling! Skapar mycket tankar i mitt lilla huvud. =)
Nu ska här prioriteras!
Mvh Maud

Karina sa...

Spännande Maud! Vill inte du återkomma sen och berätta hur det har gått och hur dina tankar har varit runt detta!?
/karina

Malin Säterås sa...

Hej Karina!

Skulle vara kul att gästblogga här! Ska testa din linssoppa här hemma, såg värmande och gott ut!

Kram Malin Säterås

Karina sa...

malin... du har fått en inbjudan redan till att gästblogga. Jag skall skicka ut en ny till dig.
/karina