tisdag 1 december 2009

Baka goda limpor till jul.


Jag gillar ju att baka o laga mat så här kommer ett till favorit recept.
Mamma bakar dessa, då är de ju absolut godast, men mina är inte så dumma de heller.
Det som är smidigt med dessa är att de bara jäser en gång på plåten.

MAMMAS LIMPOR

50 g jäst
1/2 l ljummet vatten(37 grader)
2 ägg
150 g farinsocker
1 msk salt
1 kg rågsikt
1 dl vetemjöl

1. Lös jästen i lite av vattnet.
2. Tillsätt ägg, vatten och farin.
3. Arbeta in salt och mjöl lite i taget. Spara vetemjölet till utbakningen.
4. Dela i 3 delar,knåda in vetemjölet och forma till limpor.
5. Lägg på bakplåtspapper eller smord plåt.
6. Låt jäsa minst 1 timma under bakduk
7. Grädda i 175-200 grader i 25-30 minuter.
8. Låt svalna på galler under bakduk.

Jag mår bra när jag bakar själv, och när jag känner lukten av bröd i hela huset och får ta en skiva varmt bröd med smör är jag lycklig//Eva Sääv

2 kommentarer:

Maud sa...

Det är så jag känner doften av nybakt!
=)

Maud sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.