måndag 3 maj 2010

Klimatsmart trädgård.



Kerstin Swärd är inte bara klimatpilot utan har även ett brinnande trädgårdsintresse.
Hon drev en handelsträdgård i 20 år och har också varit trädgårdslärare,
så vem skulle kunna vara bättre på att ge lite tips för en klimatsmart trädgård?!

Mitt första tips för att få en klimatsmart trädgård är faktiskt att ordna en kompost! Varför köpa en massa torvbaserad jord, när man kan tillverka den själv. Jag älskar mina komposter! När vi flyttade hit förra vintern gladde det mig att det såg ut att finnas en trädgårdskompost, men när jag började gräva i den kom det fram tegelpannor, plast m.m. - men nu är allt som inte kan bli jord bortsorterat och resten är täckt med höstens löv för att ligga till i höst och förmultna. I år har jag påbörjat en ny trädgårdskompost bredvid den andra. Dessutom komposterar vi allt hushållsavfall i en täckt kompostbehållare, för mig är det fullkomligt otänkbart att slänga matavfall i soppåsen! Nyligen tömde jag hushållskomposten för första gången – då har den används sedan förra vintern - och varvade den med höstens löv för att ligga och eftermogna till i höst. Jag ser fram emot att kunna köra ut all mumsig kompostjord i rabatter och grönsaksland till hösten!

Har du frågor om hur du får en klimatsmart trädgårdstäppa eller balkong går det bra att ställa dem här.

1 kommentar:

Unknown sa...

Hej! Jenny Dufwa (Himlajord, närodlade grönsaker) här! Hur länge ska en kompost ligga? Försvinner alla icke önskvärda bakterier med tiden? Jag har hört att man inte ska slänga t. ex. potatisblast med bladmögel i komposten. Och hur är det med snigeltillväxten? Den vill man ju förhindra och en kompost borde vara rena guldgruvan för ev. sniglar... MVH Jenny