måndag 31 maj 2010

Elmopedturne stopp Hallagården



I lördags kväll fixade vi barnvakt och slog oss lösa med en trevlig kväll på Hallagården
,Lekhyttan.
Det var Naturskyddsföreningen som bjöd in aktiva klimatengagerade, klimatbantare och Naturskyddsföreningens medlemmar och så vi klimatpiloter då!
Och hur kom det sig att vi åkte(ja vi tog vår bil) ända till Lekhyttan?
Elmopedturnen stannade till och det ville vi ju inte missa!!


Utan att släppa ifrån sig en enda koldioxidmolekyl ska meteorologen Pär Holmgren, koldioxidbantaren och artisten Staffan Lindberg samt kabaréartisterna Jonsson & Nilsson (Anna och Sara) ta sig 350 km från Värmland till Stockholm med elmoped (utom Anna som tar cykeln).

Under vägen bjuder de på ”350 km för klimatet”, en föreställning för allmänheten där även fler artister (lokala och/eller rikskända), bjuds in att gästspela. Allt för att utbilda, engagera och underhålla om våra globala miljöfrågor. Med underfundig undergångsunderhållning, översvämningspoesi, domedagskomik, rimmad omvärldsanalys samt världens längsta lista på lösningar kommer de slå (mellan)Sverige med häpnad och ingjuta hopp i dess befolkning. Alla med ett nollutsläppande fordon (som elmopeder, elbilar eller cyklar) kommer att inbjudas att göra sällskap under turnén.


Ni ser hur kul Bengt tyckte det var med el-bilen vi fick provåka.
Lite som att köra "Farfars bilarna" på Liseberg tyckte jag. Jag hörde ju inte när jag skulle växla och så har ju vi automat i vår "vanliga" bil.


Här har Per Holmgren just anlänt med ett troligt världsrekord,118,3 km på en dag utan att byta batteri på en elmoped, hans moppe var helt slut så den provade vi inte.

Staffan Lindberg,Musiker, sångare och kompositör med ett förflutet i vokalgruppen Viba Femba, kom på el-cykel, den blev jag helt kär i, cykeln alltså!! Man kunde köpa ett kit o konvertera sin egen cykel, men VAR glömde jag ta reda på, nån som vet??
Vilken fart skjutsa ungarna till dagis går på ett kick!


Ett tänkvärt smakprov ur "klimatshowen"blev vi bjudna på av Jonsson & Nilsson.

Anna Jonsson, före detta ordförande i Miljöförbundet Jordens Vänner samt Fältbiologerna. Numera underhållare och tjänstmannajobb inom miljö och trafik. Dessutom expert i miljömålsrådet och flöjtist i musikgruppen Babajaga. Sara Nilsson, kombinerar livet som kabaréartist med jobb på Naturskyddsföreningens internationella avdelning.



Dessutom fick vi närproducerad mat, bla lammfärspaj,Ingrid drakenberg, och goda ostar från Ostbiten,Granhammar.

Jag fick också lite skäll av Per Ribbing för att vi använder ful-el. JAG BER OM URSÄKT!!
Bengt har lovat att ringa till Sveriges vindkraftkooperativ och GENAST byta till grön el.
Bot & bättring!!

Hmm, vore ju kul om nån ville kommentera så vi vet om någon läser bloggen!

Ha en strålande fin dag//Eva

3 kommentarer:

Titti sa...

Hej! Jag var också med i lördags kväll. Jag har inte vetat om den här bloggen tidigare. Har ju läst om Klimatpiloterna i tidningen och varit nyfiken på detta. Nu lägger jag till er blogg i min lista så jag lätt hittar tillbaka. :-)

TapetserarEva sa...

Vad kul Titti att du hittade hit, är inte jätteflitig med bloggandet, men vet man att någon läser blir det ju lite roligare.

Ha en fin dag//Eva

Theréz sa...

Sv: Tack för din fina kommentar :) det värmer verkligen när man får höra sånt. Kul att du gillar min blogg :)
Bättre sent än aldrig i alla fall.