onsdag 2 september 2009

Första träffen avklarad

Orsaken till att jag skriver 'avklarad' är helt enkelt för att jag inte är så bra på detta med nya människor. Jag blir mest fumlig och stum.
Det började ju lixom skit bra oxå eftersom jag inte riktigt hade förstått att det var så lång till Tived som det faktiskt var!
Jag tänkte att well... Jag skall hämta kidsen på dagis kl 17 o då hinner jag lugnt till Tivedstorp på 30 min.
Mmmm... jurå. Körde som en IDIOT på pytte små slingriga vägar tills jag tillslut kom fram MINST 15 min sent! -en super oklimatsmart resa till ett möte där tanken är att man skall börja fundera lite på hur man kör osv.
Jaja... man syns iaf när man är sen.
Det hade satt igång och jag å barnen kom störtande in i gänget där dom just hade påbörjat sin klimatvandring (kommer nog bli mycket snack om klimat känner jag hähä)
Åsa från Naturskyddsföreningen Askersund höll i vandringen.
Tänkte försöka dra nån liten kortis om vandringen men jag måste verkligen tänka efter ordentligt vad det gick ut på. Vert lite uppstressad efter rallyturen och sånt, men såhär tror jag det var ungefär: Åsa belyste vikten av att återvinna material från naturen så att man förlänger nedbrytningen lixom... (får nog be henne om hjälp med info om detta)
Dessutom berättade hon lite om hur platsen vi befann oss på kunde se ut om 50 år.
50 år känns som ganska kort tid men på den korta tid kan många arter ha dött ut, marken blivit sumpig, det mesta av barrskogen vara borta pga barkborren osv.
Hon avslutade med att visa oss vad som händer med jorden om temperaturen på jorden höjs med 1 grad, 2 grader, 3 grader, 4 grader, 5 grader & 6 grader... GUD FÖRBJUDA säger jag bara. Inte ens vid en temperaturhöjning på en usel grad känner jag att jag vill vara med längre.
Exakt vad som händer minns jag inte idag, men jag skall be Åsa in hjälp som sagt.

Nå. Alla fick sedan presentera sig lite kort och visst var det så att man kände till/visste vem hälften var.
Kändes genast mycket lättare att släppa på pratspärren :)

Det serverades den godaste maten av närproducerade råvaror från... Elin (?) -antar att Elin bodde nära :) och från Elins granne.
Sen innehöll resten av kvällen information om projektet mera eller mindre.
Dagen avslutades med att Ann Lagerström som tillsammans med Ted Harris har skrivit boken 'Konsten att leva innerligt' pratade utifrån sin bok. Spännande! Men för mig som INTE hänger med när det bara är det MINSTA filosofi inblandad hade mycket jobb att hänga med eftersom det just var Sören Kirkegaards tankar hon förmedlade... danska filosofen ni vet.
Men hänger NI med i svängarna är hennes bok nog en bra investering. Finns på pocket!

Mmm... en jätte bra kväll alltså och ja... nu är vi igång. På söndag börjar vi med att samla in kvitton på alla våra inköp... och lite andra saker.
Återkommer om uppgifterna så småning om.

Tack Johanna & Martha (damerna som håller i saker å ting)
/Karina -en klimatpilot i samhällets tjänst!

4 kommentarer:

Martha sa...

Ett stort tack till dig Karina som kom till Tivedstorp med Hwila och Zion för ett första möte med oss och de andra klimatpiloterna, trots att det var en lång och snirklig resa. Å tack alla andra som kom! Det blev en härlig kväll och jag känner mig väldigt priviligerad som få vara med på denna resa.

Jag har en del fina foton från vår kväll som jag skickar dig separat, om du vill lägga upp på bloggen.

/Martha (en av damerna som håller i saker å ting :))

Karina sa...

ju det blir nog ett bra gäng tror jag... piloterna och projektgruppen tillsammans.
Jag skall lägga upp bilderna snarast!
-jag vill äta mera av den dära maten vi fick... finns det rester kvar? :)
/karina

TapetserarEva sa...

Du skriver så roligt så detta blir nog en kul och välbesökt blogg.
Visst ska det bli spännande(och lite läskigt)Vi ses!!//Eva

Karina sa...

Ja Eva! JÄTTE läskit :)
Men vi klarar det!
Kram