onsdag 2 september 2009

Bondens guld


Sprang till Stadium idag och skulle köpa fotbollsskor. På vägen tillbaka till min skola korsade jag Stortorget i Örebro där jag ser en skylt där det står KRAV på. En man och en kvinna säljer sina eget odlade ekologiska grönsaker och jag som tänkte göra en gryta i helgen tänkte att nu kanske man skulle passa på att inleda sitt nya liv som 'en sån som köper ekologiskt'
Känner efter i fickan och kollar att jag har 120 kr. Det måste väl räcka till lite grönt tänker jag. Börjar peka lite smått på vad jag kan tänka mig.
Det blir en ganska stor squash, två små gula lökar, en vitlök, en kålrot och en liten söt blomkål.
Bonden tar och plockar ihop mina val med sin skitiga nävar. Känns som han precist har grävt upp mina kålrot innan han åkte in till staden.

'Det blir 30 kr' säger han plötsligt...
'30 kr??? För ALLT?'
'Ja!'
'Oj... det var billigt'
Han ler
'OJ VA BILLIGT DET VAR HÄÄÄRBORTA DÅ' halvtgapar jag över torget så alla kan höra :)
Mannen som står bredvid mig och skall köpa av vaxbönorna tittar konstigt på mig.
'Förlåt mig' säger jag och ler.
'Nej men det var väl rolit' sa han när han kommit sig över värsta chocken.


Men var det inte så d var... att man skulle ta sitt klimatansvar på allvar!? Inte bara vara tyst och blunda?

Jag ÄLSKAR numera att handla ekologiskt... iaf så länge jag får billiga vackra grönsaker av en rar bonde med skitiga händer på Stortorget i Örebro.
Hoppas känslan håller i sig :)

/Karina -klimatpilot i samhällets tjänst

Inga kommentarer: