onsdag 1 september 2010

Sååå mycket squash!!

Kul att man lyckas med något i trädgårdslandet.

Squashen växer så det knakar och nu börjar recepten tryta (ni ska få några lite längre fram i inlägget)

Snälla Kerstin, (som skulle kunna dela med sig mer här på bloggen av alla sina tips;) lånade ut sin "Torkmaskin" och en fantastisk bok "Sigris bok om torkning" av Sigri Sahlin,TACK!

Kerstin själv brukar grovriva och tärna squash och använda i soppor & grytor.
torkning är ju en gammal metod som är energisnål, ja kanske inte då man torkar med el, men sen när maten förvaras och just inte tar nån plats.
När frysen nästan redan är full med bär och lite svamp (ja, plocka gärna mer pappa!) är det ju värt att prova tänkte jag.

Idag pratade de just om det på Radio Örebros program Boulevard, Anna-Karin Landin från Hushållningssällskapet var där och gjorde fin reklam för att sylta & konservera.

(ok, lite suddig bild, jag vet)

Från en tapetserarkollega från Bodafors har jag detta recept .

INGERS SCONES
8 st Ugn 225 grader

8 dl vetemjöl
2 msk bakpulver
2 dl riven stark ost
2 dl riven morot
1 dl hackad persilja
1 dl hackad lök
1 dl riven squash
2 msk smält smör
2 ägg
1 dl mjölk
1 tsk salt
1 krm peppar
1 pressad vitlöksklyfta

1. Blanda mjöl+bakpulver+morot+ost+persilja+lök+vitlök
2. Vispa ägg+mjölk+smör
3. Rör ned i mjölblandningen tillsammans med kryddor
4. Häll ut degen på mjölat bakbord, forma till en längd.
5. Dela i 8 bitar, forma runda kakor,2 cm tjocka.
6. Grädda mitt i ugnen ca 12 min 225 grader.

Servera med smör och en god ost eller som de är, gärna till ett glas öl!



...och ett till som jag hittade i Coops tidning "mer smak" häromdan.

GREKISKA PLÄTTAR
ca 20 st
3 medelstora squash, grovrivna
2 ägg
200 g fetaost, smulad
2-2½ dl mjöl
1 tsk salt
½ tsk svartpeppar
1 dl hackad dill
3-4 msk olivolja

1. Lägg den rivna squashen i ett durkslag och pressa ut så mycket vätska det går.
2. Blanda alla ingredienser utom olivoljan
3. Hetta upp lite olivolja i en stekpanna
4. Klicka ned en rågad matsked smet i pannan o platta till.
5. Stek på medelstark värme,2-3 min på var sida.

Serveringsförslaget var i pitabröd & med Tzatziki,
men jag tycker de skulle passa bra med en god kräftröra på som en liten förrätt!!


Nu tänker ni kanske:
-Gör den där Eva inget annat än tänker på mat!

...jo det gör hon men är väldigt road av matlagning och mycket i livet handlar ju om att äta, eller hur!?

// Eva, som har fler squashrecept på lager, dela gärna med er av era egna!

Inga kommentarer: