söndag 13 december 2009

Utmaning nr: 2. JULEN!!

Onsdagen 9.e december var det så dax för oss "stackars klimatpiloter" att få vår nästa utmaning.
"Den perfekta julen" som det stod på inbjudan...spännande, för det vill man ju ha!!
Ur inbjudan:
Trots att de flesta av oss tänker på julen som en ljus, trivsam och avkopplande högtid med tid för reflexion och närvaro blir den för många av oss ofta precis tvärtom. Den föregås av många timmar på proppfulla stormarknader och köpcentra, sena nätter med matlagning, långa bilresor för att hinna besöka nära och kära, stress, trängsel och irritation och sedan mängder av prylar man inte behöver och en massa fet mat som gör nyårslöftet om att komma i form ännu svårare att nå. Den julen är också allt annat än klimatsmart. Men måste det vara så?

Kvällen började med en god macka med nån rödbetsröra, äpple och, det var väl hummus, mycket vitlök i alla fall. Julmust fick vi också, vilket uppskattades särskilt av våra små,Ludvig och Felix, som fick följa med denna kväll.
Förutom piloterna var representanter från både Laxå och Askersunds kommun inbjudna och även LEADER-folk och några från Naturskyddsföreningen.
TV,Tvärsnytt (
klicka här för att kunna se reportaget )och tidningen,NA var också med. Klicka här för att komma till artikeln.

Sen började det...Sebastian, Nicklas, Michael och Sara från utbildningsföretaget Monad spelade ett slags diskussionsteater för, och med oss.
Scener ur ett äktenskap i jultider kan man säga.
Var och hur ska vi fira? Hur blir det med maten, vem gör vad? Vilka julklappar ska vi handla? Outtalade förväntningar och förhoppningar som kanske en del kände igen??

MATEN..
-Ja jag tänker inte äta rotfruktsskinka och dricka vatten, sa en närstående person till mig, efter att ha sett inslaget från Tvärsnytt. De kanske vinklade det så det låter tråkigare än det är?!
Jag tänker inte heller låta bli all julmat bara för att jag är med i detta projektet. MEN jag ska tänka på vad som är till fördel för miljön och försöka!
Mer sill(tur att jag gillar det) någon ny grön rätt, och lammfärs-köttbullar (har ett recept på libanesiska som jag ska testa)

RESORNA..
Vi reser inte så långt i julhelgerna, och då blir det bil för tågen stannar inte dit vi ska...tyvärr!

KLAPPARNA...
Lumpbodar, så sa reportern i TV-inslaget. Låter ju inte så kul...men jag har i alla fall tänkt att köpa begagnat, ta nåt i bokhyllan jag redan läst, tillverka själv osv.
Får man göra så?

Vad är viktigast, en massa nya prylar eller att man ger från hjärtat och med en julhälsning till framtida generationer...

Kvällen avslutades med kaffe och lussebulle och att vi fick tidningen "
effekt" ett nytt klimatmagasin, och boken "Tänk om"
Och vår utmaning som är:
Lägg märke till och notera under perioden 10-31/12 2009 vad som skulle göra julen mer klimatsmart.

Ett helt år att planera inför nästa jul alltså.
//vid tangentbordet Eva Sääv
.

Inga kommentarer: