torsdag 4 november 2010

Utmaning 9:e MAT & MENY

Idag tog vår familj och åkte in till Askersund och Hotell Norra Vättern, för att kunna bocka av utmaning 9:e som handlade om att undersöka lunchmenyn på en restaurang.
Bara att få med barnen och få dem att inte riva stället kändes som en utmaning i sig?

En stor anläggning som hotellet som har så otroligt mycket gäster varje dag måste väl ha en del att välja på tänkte jag.
Dagens var Ärtsoppa & pannkaka, det tog ju barnen med en gång, och kycklingklubba med något mer...ok,läste vidare i menyn.
Ungefär i mitten av listan dök VEGETARISK LASAGNE upp, Benga valde det, men det vore ju kul att prova olika rätter?!


Bengas lasagne, toppad med ruccola tror jag, den var riktigt god, jag fick provsmaka en bit.

Och när jag frågade i kassan om nån mer vegetarisk rätt så fick jag veta att det fanns VEGETARISK BURGARE, jag provar det tänkte jag...och visst är pommes vegetariskt men tankarna gick till var de var producerade och om de friterats i palmolja osv.
Burgaren var väl sådär, tror att det var nåt slags mosad potatis med majs o morötter i lite annat grönt som blivit över...men jag kan ha fel.
Nån specifikation på vad den innehöll fanns ju inte då den inte ens stod med på menyn
.

Felix var i alla fall nöjd med sina pannkakor med sylt & grädde...eller om det var tvärtom.Grädde med pannkakor. Smakade lite skumt tyckte jag(var ju tvungen att smaka) skulle inte tro att det var riktig, och inte ekologisk grädde i alla fall!!

Men tycker ni att jag klagar? Ja det gör jag kanske och vid fråga till personalen varför det inte fanns fler veg. alternativ blev svaret:
- Det är ju inte så många som frågar efter det.


Salladsbuffen innehöll väl det klassiska,isberg, tomat, gurka, majs bönor och en stor balja vitkålsallad...som nog inte var närproducerad enl. personalen som var hjälpsam och tog reda på varifrån både nöt(Sverige)gris(Danmark) kyckling(Lettland) och lammet på a la carte´n(Wales)kom ifrån (eftersom det inte framgick på menyn.

Inga tigerräkor och rödlistade fiskar ialla fall...men heller inga ekologiska eller Fairtrade produkter som man skyltade med!!

Det finns alltså STOR potential att bli bättre, och DET är ju ett plus!!


Tror tyvärr att det ser ut såhär på alltför många ställen, vi konsumenter måste nog börja ställa lite krav om vi vill ha nån förbättring, FÖR DET VILL VI VÄL?


//Klimatpilot i samhällets tjänst...Eva

Inga kommentarer: