lördag 17 april 2010

Varför lånar vi inte mer av varandra?

Efter konsumtionsutmaningen är det mycket tankar som snurrar i mitt huvud. Det handlar ju inte bara om att handla eko, nära, mindre och 2nd hand. Det är en massa beteenden, vanor och inställning också som behöver ändras. Som det här med att låna.

Det känns som att låna grejer av varandra är nåt vi gör allt mindre. Jag funderar lite över vad det beror på. Ibland faller det sig självklart för mig att be om att få låna och ibland känns det som om jag är snål om jag gör det. Det finns också situationer då det känns enklare att köpa prylen själv, för då behöver jag inte besvära någon annan utan kan använda den hur och när jag vill och behöver inte vara rädd för att ta sönder den. Är det för att vi har så mycket pengar så det är enklare att köpa eget av allt - även om det är en pryl som vi kanske använder en gång per år? Eller är det så att vi hamnar i tacksamhetsskuld om vi lånar och att det känns jobbigt? Är vi så individualistiska så att vi till varje pris måste klara allt själva och att det är en svaghet att be om hjälp? Att låna är ju att be om hjälp? Är vi rädda att den som lånar ska tycka att vi är snikna och snåla? Säkert beror det på en massa saker.

Ju mer jag själv lånar av andra inser jag att det inte bara är bra för min egen ekonomi - framförallt skapar det också tillfälle att träffa och prata med andra, det spar en massa tid - jag slipper leta efter bästa köpet och åka runt i en massa affärer eller surfa på internet - och jag slipper ha en massa prylar som bara står och tar plats när jag inte använder dem. Dessutom blir de flesta glada att bli tillfrågade om de kan hjälpa till genom att låna ut. Och det är precis så jag själv känner. Jag lånar gärna ut om jag har nåt någon annan behöver. Det kan vara prylar och maskiner, men lika gärna erfarenhet och kunskap.

Hittade denna sajt appropå att man kan låna vad som helst av varandra. Smart tycker jag.

Är det nån som kan låna ut lite tips och råd när det gäller filmkameror? Jag vill göra små filmklipp att lägga ut på nätet och behöver dels råd om kvalitet som krävs och kanske tips om var jag får tag i en hyfsat bra kamera utan att den kostar skjortan.

Förresten - här är ytterligare tips på sajt för ecoshopping.

3 kommentarer:

TapetserarEva sa...

Bra Marta! låna mer...och låna ut mera.

nån som har lite tid över??//Eva

Martha sa...

tid, ja. tänk att vi alltid verkar vara en bristvara. ett tips: börja gör det som är roligt så brukar man hinna med det som är mer plikt-och kravfyllt - alla måsten du vet. oftast försvinner en del av måstena också om man har den turordningen.

Unknown sa...

Låna, ja... och bytesmarknad... jag har missat en del när jag haft mycket annat! Jag har en del småbarnssaker (Babybjörn bärsele, fräsch potta, kläder, tygblöjor, yllebyxor m.m.) som gärna får komma till användning! (Skänkas / säljas.) Jag tycker jag har frågat många, men de har nekat, dragit på svaret, tvekat. Det kanske är snuskigt? Fast allt är helt och rent? Jag tror vi hela tiden vill ha det bekvämare, och då är det ofta enklare att handla själv, slippa låna, ta hänsyn till andra, och så känslan att stå i skuld. Sprid gärna info om mina saker, ta kontakt på himlajord@gmail.com
MVH Jenny Dufwa