tisdag 13 oktober 2009

Köpstopp kanske?

I och med detta nya klimattjosan i mitt liv har jag plötsligt blivit mycket mera mottaglig för intressanta sätt att leva. ofta är dessa sätt utåt jobbigare än så jag lever idag men ändå så drar det på nåt sätt.
Sista nya grejen uppstod när jag föll över denne blogg.
Bloggen tillhör en kvinna, Anna Levin, som jobbar på lokaltidningen Nerikes Allehanda och hon har i maj 2009 påbörjat ett helt år med köpstopp.
Hon har satt upp egna regler för vad som gäller under detta år och dom reglerna blir väl mera och mera specifika under året eftersom hon ju träffar på frågetecken ang vad som får inhandlas och inte.
Tycker dessutom att detta skulle passa ganska bra in i hela klimatprojektet grejen.
Man minskar sin konsumtion och därmed utsläppen.
Rolle verkar va mä på ideen eftersom han ju ändå aldrig handlar :)
Jag ÄLSKAR att handla. Det är alltså inte bara loppis som gäller. Kläder till mig, till barnen, prylar till hemmet...
Jag tror att om jag skulle ha köpstopp på så sätt att jag inte ens får handla på loppis längre då skulle jag nog typ ta livet av mig.
Men tanken på att försöka se hur väl man kan leva på att bara handla begagnad under ett helt år frestar mig jätte mycket.

Anna Levins alla regler för sitt köpstopp är följande:

Regler under köpstoppsåret:
Jag får
- köpa mat, men inte färdiglagat. Jag ska välja ekologiskt om det finns och jag ska välja bort allt sött. Men jag får laga egna efterrätter.
- ta med matlåda till jobbet varje dag, men inte gå på restaurang eller kafé.
- köpa kläder till barnen när de verkligen behöver något som en vinterjacka, men inget till mig.
- dricka ett glas vin ibland, men inte köpa annan sorts alkohol.
- köpa förbrukningsartiklar som tandkräm och diskmedel.
- låna böcker och film på biblioteket, men inte köpa.
- undvika att köpa allt annat.
- resa restriktivt. Jag ska cykla till och från jobbet året om, och jag ska cykla på fritiden.
- gratisträna som löpning, armhävningar med mera. Men inte köpa några träningskort.
- själv tillverka presenter och julklappar, men får handla en gåva om jag inte hinner fixa själv.


Följande regler skulle jag kunne tänka mig att låna av henne:

Jag får
- köpa mat, men inte färdiglagat. Jag ska välja ekologiskt om det finns och jag ska välja bort allt sött. Men jag får laga egna efterrätter.
- ta med matlåda till jobbet varje dag, men inte gå på restaurang eller kafé.
- köpa kläder till barnen när de verkligen behöver något som en vinterjacka, men inget till mig.
- dricka ett glas vin ibland, men inte köpa annan sorts alkohol.
- köpa förbrukningsartiklar som tandkräm och diskmedel.
- låna böcker och film på biblioteket, men inte köpa.
- undvika att köpa allt annat.- själv tillverka presenter och julklappar, men får handla en gåva om jag inte hinner fixa själv.

Dessutom skulle jag lägga till att loppisinköp är ok men inte Tradera och Blocket om det inte är saker som behövs för att renovera huset. Alltså INGA uggle -och rådjursinköp över nätet :(
Alla köp som rör renovering får ske om man först letat bland begagnadmarknader.
Ja och lite sånna liknande regler.

En annan grej som jag är väldit nyfiken på är '10 Things Challenge'
För att rensa ut i sitt liv och sitt hem plockar man ut 10 saker varje vecka som man gör sig av med på ett eller annat sätt. Kanske en ide om man som jag har hemskt svårt för att göra sig av med saker.
Gör man det dessutom i bloggen så MÅSTE man ju göra det och inte fuska :)

Nån som är intresserad av att hänga på?

/Karina -en klimatpilot i samhällets tjänst

1 kommentar:

TapetserarEva sa...

Ohh..spännande, men måste nog förankra tanken hos resten av familjen om det ska gå att genomföra.
Vi är redan rätt sparsamma tycker jag själv så det borde ju gå!!

kan du skicka mig ny inbjudan så kan jag kanske bidra till bloggen,min gamla hade "gått ut"??Hej svejs!