tisdag 28 september 2010

Utmaning nr:8

Ursäkta, ni har ju inte fått veta vad denna månads utmaning handlar om!
LÅNGA RESOR, sådana som är mer än 30 mil, och som kommer genomföras inom de närmaste tre månaderna.


Dessa ska vi klimatanpassa enligt nedanstående
CHECKLISTA, klicka, så flyttas du till sidan med listan.

Jag är ingen "långåkare", under min levnadstid har jag flugit sammanlagt fyra gånger, det är en resa vart 10:e år, vilket väl får ses som ett klimatplus.
Detta har jag ju inte gjort för att jag tänkte på miljön, utan för att vi inte haft råd och att jag trivs bra hemma.

...Tåg före buss före bil före flyg!!

Något som i alla fall förvånade mig är att färjetrafik har nästan lika skadliga effekter på klimatet som flyget.
Har ju inte åkt nån "Ålandskryssning" heller, men hade faktiskt funderat på en spakryssning med några tjejkompisar.
Nu blir det till att kolla in nåt litet spa på land dit man kan ta sig med tåg!! Förslag??

Om man måste resa med flyg så kan man ändå kompensera detta något, genom att köpa utsläppsrätter tex via Atmoisfair, Greenseat eller, SAS.

Detta med utsläppsrätter är lite knepigt tycker jag, läs gärna mer på denna sida UTSLÄPPSRÄTT.

...nej denna utmaning blir nog ingen särskild utmaning just för vår familj...om man inte ska tänka på Bengas resor för sitt arbetes räkning, som överskrider 30 mil om dan kan jag tro.
Det blir kanske svårt för honom att ersätta sina lastbilsresor med tåg?

Trevlig höst därute//Eva

Inga kommentarer: