måndag 23 augusti 2010

Blommor & bin...och fjärilar

En av sommarens uppgifter var att lära sig nya fjäril-sorter.
Det finns ju otroligt mycket vackra fjärilar bara man öppnar ögonen.
Idag kryllade det av dem i min rabatt med pepparmynta som blommar med lila blommor som både bin och andra småkryp verkar älska!


Nässelfjäril är jag väl tämligen säker på.

Men är detta en Skogspärlemorfjäril, ser lite lätt sliten ut?!

...& Påfågelöga

Och typiskt att batteriet på kameran var slut då jag i somras trodde jag hade en kollibri i trädgården. Men det visade sig efter lite googlande vara en Snabelsvärmare.
Benga höll på att trampa på larven som var brun, ca 1 dm lång, tjock som ett pekfinger och med ett blått "horn" bak!!

Måste skaffa mig en bättre kamera med ett objektiv som går att fota riktigt nära. Så ni får se mina fina bin också!

Det var allt för tillfället//Eva (Fjäril intresserad klimatpilot.)

Inga kommentarer: